Ortopedi-teknik

Vuxen

ATT TÄNKA PÅ INFÖR BESÖKET:

Du bör ta med dig flera par skor inför analysen/undersökningen. Skor som du använt länge ger viktiga ledtrådar till hur just du belastar foten då du går eller springer. Sulan mest effektiv då den placeras i en sko med en stabil hälkappa och snörning. Då sulan kan användas direkt efter tillverkningen ser vi gärna att du tar med dig ett par lämpliga skor för att snabbt kunna utvärdera komfort och passform.

Fotledsskador eller överansträngningsskador är vanliga följder av träning och idrottsaktiviteter vilket ofta resulterar upphörande av aktivitet.

Fotleden är den kroppsdel som har störst belastning per yta av kroppens leder. Under gång är kraften tre gånger kroppsvikten.

Vi använder oss av världens enda patenterade sula, Balkefors Ortopedic som är en individuell gjuten sula med stöd i hålfot som korrigerar anatomiska avvikelser för att förebygga och behandla belastningsrelaterade problem i nedre extremitet.

Inlägget är elegant och smidigt, endast 4 mm. uppbyggt av ett EVA-material runt en skiva av patenterade materialet Flexsonic som gjuts efter foten i en belastad anatomisk position.

Innan vi gör din sula analyseras din gång och hållning med fokus på fotens linjering. Att använda en spegellåda, vid undersökningen är till stor hjälp för terapeuten men även för patienten som får en omedelbar återkoppling gällande belastningar och ev. felställningar. Patienten får i undersökningen omedelbar feedback. Vidare undersöks hur stor eller liten rörlighet du har i fotens leder och hur detta kan relateras till dina besvär. Analysen ligger sedan till grund för hur vi behandlar dig och ditt specifika problem.

Foten placeras i optimalt anatomiskt läge på den uppvärmda sulan som sedan formas direkt efter din fot. Efter eventuell slipning och korrigering är sulan färdig att användas.

Vid gjutning är det ytters viktig att positionera Subtalarleden i neutralt läge så att fotleden kan ha en pronation på 5-10 grader och en supination på 10-20 grader.

Blakefors Ortopedic

Balkefors Ortopedic är CE märkt och även registrerat på läkemedelsverket.

Blackefors Ortopedic

Balkefors Ortopedic är CE märkt och även registrerat på läkemedelsverket.
Laserbehandling

Medicinsk laserbehandling - MID-laser

MID-Laser är en terapeutisk Laser som används i första hand för att reducera smärta och inflammation, samt för att främja läkning och återställande av vävnads-, ben- och nervskada. Laserbehandling påverkar det lokala immunförsvaret, cirkulationen i blod och lymfkärl, ämnesomsättningen i cellerna. Man sätter i gång/påskyndar läkningsprocesser.

MID-Laser behandlar djupare liggande problem, så som nack- och ryggvärk samt muskelproblem. Behandlingen har även en antiinflammatorisk effekt.

Medicinsk laserbehandling

MID-laser