Ortopedi-teknik

Barn

ATT TÄNKA PÅ INFÖR BESÖKET:

Du bör ta med dig flera par skor inför analysen/undersökningen. Skor som du använt länge ger viktiga ledtrådar till hur just du belastar foten då du går eller springer. Sulan mest effektiv då den placeras i en sko med en stabil hälkappa och snörning. Då sulan kan användas direkt efter tillverkningen ser vi gärna att du tar med dig ett par lämpliga skor för att snabbt kunna utvärdera komfort och passform.

Severs sjukdom

Hälsmärta hos barn

Severs sjukdom – Hälsmärta hos barn.

Barn klagar oftast på smärta eller obehag efter en lång dag i skolan eller efter idrottsaktiviteter.

När barn fortsätter att växa (och växa och växa!), växer också deras fötter. Inom de 26 benen i varje fot finns det många tillväxtplattor(tillväxtzoner) som är källan till deras smärta.

Severs sjukdom, som även känd som Calcaneal Apophysitis är en smärtsam bensjukdom som orsakas av inflammation i tillväxtplattan som sitter i hälens baksida. Besvär från Severs sjukdom kännetecknas av smärta i hälbenet under eller efter fysisk aktivitet. Smärtan kan även sprida sig till sidorna utav hälen och ner emot fotvalvet.

Svers sjukdom drabbar vanligen ungdomar i åldern 8–15 år och är vanligast bland dem som är aktiva inom löpning och fotboll. Smärtan känns vid varje hälisättning och ökar med högre aktivitetsnivå. Om inte förr så försvinner problemet med hälbenssmärta när hälbenets tillväxtplatta växer samman med resten av hälbenet, alltså när längdtillväxten avstannar.

Ortopedisk behandling

Hälkoppsinlägg är en särskild typ av ortopediskt skoinlägg med en styv djup hälkopp vilken ger maximal avlastningen av hälens hälkudde (fettkudde) och hälbenet. Hälkoppen har god evidens vid Severs sjukdom vilket fler studier har bevisat det. Med hälkopp i idrottsskon ökar hälkuddens tjocklek med ytterligare några millimeter vilken kan förklara varför ungdomarna upplever mindre smärta.

Hälkoppen rekommenderas även till vuxna individer med olika typer av hälsmärtor som exempelvis hälsporre (plantar fasciit).

Ortopedisk behandling

Medicinsk laserbehandling – MID-laser

MID-Laser är en terapeutisk Laser som används i första hand för att reducera smärta och inflammation, samt för att främja läkning och återställande av vävnads-, ben- och nervskada. Laserbehandling påverkar det lokala immunförsvaret, cirkulationen i blod och lymfkärl, ämnesomsättningen i cellerna. Man sätter i gång/påskyndar läkningsprocesser.

MID-Laser behandlar djupare liggande problem, så som nack- och ryggvärk samt muskelproblem. Behandlingen har även en antiinflammatorisk effekt.

Medicinsk laserbehandling

MID-laser