Athletics

Fotboll

Orsaken till fotbollsskadorna är muskulär dysfunktion som orsakar kompensationer och överbelastningar. Fotbollsspelare får skador när kroppen inte fungerar som den ska.

Förmågan att vara på topp i din idrottsutövning förutsätter en korrekt synkronisering mellan styrka och flexibiliteten hos dina Quadriceps (lårets framsida) och flexibiliteten i Hamstrings (lårets baksida) samt Glutealmusklerna (sätesmuskler). Stramheten i din rygg måste kompenseras av styrkan i dina magmuskler.

Här på Odensfysioterapi fokuserar vi på att återställa och omskola dina muskler och lär dig hur du bibehåller en balanserad position i dina muskler för att förhindra skador och komma tillbaka i spelet så fort som möjlig.

Golf

Basket

Cykling

Märker du att dina höftben inte sitter jämnt på ditt cykelsäte? Känner du att du ”förlorar kraft”? Skjuter du genom ett ben mer än det andra?

Vanliga skador hos cyklister inkluderar nacksmärta, smärta på utsida av benet, knäsmärta, ryggsmärta och fotbesvär. Cykling kräver att du behåller en ställning (en postural position) i timmar under träning.

Om din kroppshållning inte är i balans eller i rätt position hur kommer du att kunna korrekt nyttja dina muskler på en cykel?

Med hjälp av en postural restaurering kommer vi att lära dig omskola och återställa normal mekanik som krävs för optimal effekt, hastighet och prestanda för cykling.

Simning

Löpning

Uppskattningsvis 65 % av alla löpare upplever löpande skador varje år, till exempel: ländryggsmärta, slemsäcksinflammation i höften, knäsmärta, benhinneinflammation, plantar fasciit eller hälsporre och nacksmärta.

Patellofemoralt smärtsyndrom PFSS är den främsta orsaken till knäsmärta hos löpare. Ofta är detta ett resultat av en mekanisk nedbrytning över tiden från felaktig träning. Kroppen har kommit ur balans och detta skapar inkorrekt orientering från en led till den andra, vilket resulterar i felbelastning eller kompression.

Några tecken på att kroppen är ur position är oförmåga att från stående nå golvet med fingertopparna, oförmåga att slutföra en full knäböj. Vi på Odensfysioterapi använder ett fler-dimensionellt tillvägagångssätt för hantering och förebyggande av löp-relaterade skador.

Våra bedömningar omfattar en rad utvärderingar och analyser, inklusive en biomekanisk bedömning och analys av kropps- och fotstruktur.

Vårt mål är att eliminera din smärta, förbättra din hållning för att minska kompression eller felaktig vridmoment och göra det möjligt att du ska kunna optimera dina träningsinsatser.

Volleyboll

Volleyboll är en ensidig dominerande sport som ger upphov till obalanser på grund av den repetitiva och asymmetriska kroppshållningen.

Vi kommer att bedöma din muskelbalans genom hela din kropp och optimera din muskelbalans och prestanda specifikt för volleyboll för att få dig tillbaka i spelet bättre än någonsin.

Hockey

Ishockey är en våldsam sport med mycket närkontakt redan i unga år och inte helt överraskande har sporten en skadeincidens på 29 –79 skador per 1000 matchtimmar.

Man hittar sällan ishockeyspelare som inte känt smärta i höftböjare muskeln eller ljumsken. Vid observation av gångmönstret på unga som vuxna hockeyspelare visar det nästan alla har samma kroppshållnings obalanser som ett resultat av att de har varit på isen sedan unga år.

De spelar med böjda höfter(flekterad)och en kraftfull utåtrotation samt utåt- förande(abducerad)höfter vid varje steg. Förutom detta är utåtrotation kopplad till extension vid inandning, vilket förklarar varför utåtrotation och extension kopplade till varandra. Dessa obalanser tydliggör varför höftböjare och ljumskskador är så utbredd. I princip så gott som alla har en tendens till framåtlutad bäcken och utåt roterade höfter.